שעטנז

בגדים העשויים מצמר ופשתן יחדיו.


שעטנז - אסור ללבוש כלאי בגדים, שהם צמר ופשתן יחדיו. 'שנאמר ובגד כלאים שעטנז לא יעלהעליך  (ויקרא י.מ י"מ)  לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדו (דברים כ"ב י.א). האיסור הוא איסור לבישה, אבל אין איסור לסחור באריגי שעטנז.
דין זה הוא אחר מחוקי התורה שנלאו חכמים למצוא להם טעםהרמב"ם אומר שאסור משום חוקות הגויים, שכך לבשו כומרי הגויים לכבוד אליליהם (מורה נבוכים ג,ל"ז). ואין הטעם הזה מחוור כלל, כי מדוע כהני ה' לבשו שעטנז בשעת עבודתם ? שהרי חשן ואפוד ואבנט נעשו מתכלת וארגמן ותולעת שני שהם צמר, ושש הוא פשתן.
רמב"ן הסביר כי המרכיב שני מינים משנה ומכחיש במעשהבראשית כאילו יחשוב שלא השלים הקב"ה עולמו כלהצורך. טעם זה מסביר גם את איסור הרכבה של אילנות שונים והרבעה של בהמותשונות.
כל הזהיר שלא ללבוש שעטנז, יזכה ללבוש בגדי ישע ומעיל צדקה, (חכמת אדם כלל ק"ו)  "הזהיר מכלאים יאריך ימים בעולם הזה ובעולם הבא ולא יבוא עוד בגלגול וינוח בשלום על משכבו באור החיים ויוליד בנים צדיקים חיים וקיימים, ויזכה גם בעולם הזה לכל טוב" (פירוש "פני זקן" למסכת כלאים פרק ט' משנה ט'
חשש שעטנז במבחר בגדים וחפצים
 
הערה: יש להזהר, לא לסמוך על בדיקות מדגמיות שעושים בחנויות הבגדים. ואפילו שבעלי החנות הם שומרי תורה ומצוות, אלא כל בגד חייב בדיקה במעבדה לשעטנז. כמו כן ידוע הדבר שאפילו בגד שלא כתוב על התוית שיש צמר או פשתן במרכיביו, יש חשש שיש בו שעטנז. ואסור ללבוש אפילו יש בו שעטנז דרבנן, או בגד שלא נבדק ויש חשש שיש בו שעטנז. ויותר מזה אפילו בגד שיש עליו תוית "ללא שעטנז" יש חשש שיש בו שעטנז, כיון שלא לכל התויות יש גיבוי מעבדתי, ויש מקום לברר מי עומד מאחורי התוית. ובכל מהקרים הנ"ל אם מתעורר ספק כלשהוא יש לבדוק היטב עם אנשי המקצוע המוסמכים לכך.
 
אזניות לחימום האזניים: אין מצוי שעטנז.
אפודות (סוודרים) גברים: כשעשוי מ100%  אקרילן, אין מצוי שעטנז, כשיש צמר, מצוי לפעמים שתפור בחוטי פשתן, ראוי לבדוק.
אפודות (סוודרים) נשים: כשהאפודה עשויה מ 100% אקרילן או כותנה, אי"צ בדיקה. כשמכילה צמר או פשתן. יכול להיות בה שעטנז, במיוחד כשיש עליה ריקמה או אפליקציה, וראוי לבדוק.
בגדים מרוסיה ומזרח ארופה: מכילים הרבה צמר ופשתן, וכל בגד או אריג שמקורו במזרח אירופה, ראוי לבדוק. ובגדים המורכבים מכמה חלקים, חובה לבדוק.
"בדים ואריגים" מצוי מאד בחנויות שאריות בדים ללא תוית המפרטת ממה עשוי הבד, קשה לסמוך בזה על מוכר הבדים, כיון שהרבה פעמים הם טועים במהות הבד, ורצוי לבדוק, בפרט כשרוצים לתפור עם הבד צמר או פשתן. מצוי לפעמים שהבד עצמו מכיל צמר ופשתן. כמו כן יש בדי צמר ששזורים בהם חוטי פשתן רק בפסי הסיומת שבצידי הבד, או בדי פישתן עם סיומת צמר.
גובלנים: מצוי שהבסיסי פשתן, ולפעמים משתמשים בחוטי צמר. ולכן כשרוצה להשתמש בהם לכרית או מפה, ראוי לבדוק. אבל לתמונה, אין צורך בדיקה.
גרביים: בדרך כלל אין מצוי שעטנז, גם בגרבי צמר.
וילונות: בדי וילונות עבים הנראים כפשתן, יכולים להכיל צמר ופשתן, וראוי לבדוק, וילונות דקים או תחרה, אינם צריכים בדיקה.
ז'קטים: חייבים בדיקה של כל החלקים, הן של גברים והן של נשים, הן מהארץ והן מחו"ל (גם כשהצד החיצון 100% סינטטי, יכול להיות שעטנז בחלקי המילוי וראוי לבדוק).
חגורות עור: אין מצוי שעטנז.
חולצות כותנה ופוליאסטר: אין מצוי שעטנז.
חולצות נשים או ילדים: הבד עצמו יכול להיות שעטנז. כמו כן יכול להיות שעטנז בצווארון, בחפתים או בקישוטים ואפליקציות, וראוי לבדוק. כשהצווארון נפרד מהחולצה, והצווארון פשתן והחולצה צמר, יש לעשות שאלת חכם.
חליפות גברים או נשים: שכיחות גבוהה של שעטנז, הן בתורצת הארץ והן בתוצרת חול, וחובה לבדוק.
יש למסור לבדיקה את כל חלקי החליפה (בלייזר, מכנסיים, ווסט חצאית וכו') גם חליפה שהבד החיצון 100% סינטטי. יש לבדוק מפני שיכול להיות שעטנז בחלקי המילוי.
חלוקי בית: חלוקי צמר, יכולים להכיל פשתן בחגורה או בסרטי הקישוט, וראוי לבדוק.
חצאיות: הבד עצמו יכול להיות שעטנז. וכן- בביטנה, בחיזוקים, בחפתים, בחגורה, בלולאות, בחוטי הכפתורים ועוד, וראוי לבדוק.
טליתות: כשעשויות צמר או כותנה, אין מצוי פשתן. בעטרות קלועות מכסף של טליתות, מצוי לפעמים שהחוט הבסיסי הוא פשתן.
כובעי פרווה: בעיקר ממזרח אירופה, מצוי מאד שעטנז, וחובה לבדוק.
כובעי קסקט: מצוי הרבה שעטנז, גם מתוצרת הארץ, וראוי לבדוק.
כורסאות, ספות וכסאות: כשבד הריפוד מצמר, חייבים בדיקה, כי לעיתים קרובות חוט התפירה פשתן, כשבד הריפוד סינטטי או כותנה, אין מצוי שעטנז. רוב הספות שיוצרו בישראל לפני 1980 מכילות שעטנז.
כיפות: אין מצוי שעטנז.
כפפות: אין מצוי שעטנז, כפפות עבודת יד או יקורתיות, או כשכתוב שמכילות "סיבים אחרים" יש מקום לבדוק.
כפפות לסירים: בכפפות העבות המיוצרות בעיקר, לגעת בסירים חמים מצוי לפעמים "בלאי- בגדים", וצריך לשים לב.
כתפיות: אין מצוי שעטנז,
לבנים: אין מצוי שעטנז.
מגבות: אין מצוי שעטנז.
מגבעות לבד: המגבעות השחורות הרגילות, עשויות מצמר ארנבות, ואין מצוי בהם שעטנז. יש מגבעות זולות העשויות מצמר רחלים ומומלץ לבודקם.
מגפיים: הסוג היקר יותר, הביטנה לפעמים צמר, והמילוי או התפירה פשתן, וראוי לבדוק. לפעמים הביטנה בד והמילוי בלאי בגדים. אבל מגפיים זולות זולות ללא תפירות, אין מצוי שעטנז.
מזרונים: אין מצוי כיום שעטנז. (מזרונים ישנים-יש לחשוש).
מכנסיים: מצוי שעטנז וראוי לבודקם, גם כשהז'קט נבדק ונמצא כשר.
כשהבד החיצון 100% פוליאסטר, אין מצוי בדרך כלל שעטנז. מכנסי ג'ינס, אין מצוי שעטנז.
מעילי גשם: כשהבד החיצון אינו צמר, אם אין ביטנה, אין מצוי שעטנז. כשיש ביטנה, מומלץ לבדוק. כשהבד החיצון צמר, חובה לבדוק.
מעילי "דובון": כשהמילוי והביטנה פוליאסטר, אין מצוי שעטנז.
מעילי חורף: מצוי מאד שעטנז, וחובה לבדוק, הן של גברים והן של נשים, הן קצרים והן ארוכים.
מעילי פרווה: יכולה להיות ביטנה או חיזוקים מצמר ופישתן, וחובה לבדוק.
נעלי בית: כשעשויים מצמר או פשתן ראוי לבדוק.
סריגים: סריגי אקרילן, אין מצוי שעטנז, סריגי צמר, ראה "אפודות".
עניבות: אין מצוי שעטנז, כשהבד החיצוני, או הפנימי, מכילים צמר או פשתן, לפעמים נמצא בהם שעטנז וראוי לבדוק.
פיז'מות: אין מצוי שעטנז.
שטיחים: שכיח שהתחתיות או החיזוקים פשתן, ולכן שטיחים מצמר ממוחזר או מסיבים מעורבים, וכן שמיכות עבודת יד מהשוק הערבי, ראוי לבדוק.
שקי שינה: לפעמים יש מילוי של בלאי בגדים.
תיקי בד: אין מצוי שעטנז.
תיקונים: גם בגד שנבדק בעבר ולא היה בו שעטנז, מ"מ כשנמסר לתיקון, או להחלפת ביטנה וכדומה, יש לבדקו שוב, כדי לוודא שהחייט (אפי' הוא דתי) לא הכניס בבגד (אפי' בשגגה) שעטנז. חייטים רבים משתמשים לתיקונים בשאריות בדים וחיזוקים מפשתן, לפעמים גם תופרים כפתורים בחוטי פשתן.
הערה: יש להזהר, לא לסמוך על בדיקות מדגמיות שעושים בחנויות הבגדים. ואפילו שבעלי החנות הם שומרי תורה ומצוות, אלא כל בגד חייב בדיקה במעבדה לשעטנז. כמו כן ידוע הדבר שאפילו בגד שלא כתוב על התוית שיש צמר או פשתן במרכיביו, יש חשש שיש בו שעטנז. ואסור ללבוש אפילו יש בו שעטנז דרבנן, או בגד שלא נבדק ויש חשש שיש בו שעטנז. ויותר מזה אפילו בגד שיש עליו תוית "ללא שעטנז" יש חשש שיש בו שעטנז, כיון שלא לכל התויות יש גיבוי מעבדתי, ויש מקום לברר מי עומד מאחורי התוית. ובכל מהקרים הנ"ל אם מתעורר ספק כלשהוא יש לבדוק היטב עם אנשי המקצוע המוסמכים לכך.